Gemeente Meerssen | Nieuw accommodatiebeleid: wat verandert er?

Nieuwsbericht Nieuw accommodatiebeleid: wat verandert er?

Gepubliceerd op: 13 februari 2025 11:00

In december heeft de gemeenteraad van Meerssen ingestemd met het nieuwe accommodatiebeleid 2025-2030. Met dit beleid zetten we in op toekomstbestendige, duurzame en betaalbare gemeentelijke accommodaties, die goed aansluiten bij de behoeften van onze gemeenschap. Dit nieuwe beleid brengt belangrijke veranderingen met zich mee. Ons doel? Zorgen dat onze gemeenschapshuizen en sportaccommodaties duurzamer, flexibeler en efficiënter worden beheerd en gebruikt. Dit betekent ook veranderingen voor verenigingen en gebruikers. Hieronder zetten we de belangrijkste veranderingen op een rij.

  1. Flexibeler gebruik en delen van accommodaties
    We willen verenigingen aanmoedigen om accommodaties samen te gebruiken. Door accommodaties minder te koppelen aan vaste gebruikers, kunnen we ze beter benutten. Zo kunnen accommodaties flexibeler worden ingezet en profiteren meer verenigingen, en ook inwoners, van dezelfde faciliteiten.
  2. Nieuwe, heldere vergoedingsregeling
    De tarieven voor gebruik zijn straks gebaseerd op de kostprijs (ook wel een 'kostprijsgeoriënteerd tarief'). Dit zorgt voor een beter overzicht en geeft inzage in waar kosten op gebaseerd zijn. De nieuwe tarieven worden stap voor stap ingevoerd, zodat verenigingen genoeg tijd hebben om zich aan te passen. Verenigingen die accommodaties delen, kunnen profiteren van lagere kosten. Ook komt er een verduurzamingstoeslag waarmee energiebesparende maatregelen worden gefinancierd ten gunste van de gebruikers.
  3. Verduurzaming en modernisering
    We investeren in energiebesparende oplossingen, zoals betere isolatie, zonnepanelen en moderne technieken. Onderhoud en renovaties worden uitgevoerd volgens een vernieuwd onderhoudsplan.
  4. De gemeente neemt meer regie
    De gemeente blijft eigenaar van de buitensportaccommodaties en gemeenschapshuizen en neemt meer verantwoordelijkheid voor het beheer. Hiermee nemen we werk uit handen van vrijwilligers, zodat zij zich kunnen richten op wat écht belangrijk is: activiteiten organiseren, leden werven en een plek te creëren om te ontmoeten.
  5. Duidelijke afspraken
    Er komen uniforme afspraken over zaken zoals huur en onderhoud. Ook maken we duidelijke afspraken over wie verantwoordelijk is voor welk onderhoud: de gemeente of de gebruikers.

Veel veranderingen? Wij helpen graag!

De gemeente biedt de komende tijd op allerlei manieren een helpende hand aan verenigingen om hen te ondersteunen bij de overgang naar het nieuwe beleid. Zo zullen we in februari contact opnemen met verenigingen en stichtingen om een afspraak in te plannen en de veranderingen van het aangepaste beleid met hen te bespreken. Ook wordt volop voorzien in informatievoorziening via de gemeentelijke website, social media en andere kanalen. Houd deze projectpagina van de gemeente dan ook goed in de gaten.