Nieuwsbericht Gemeente Meerssen onderzoekt tevredenheid zorg en ondersteuning
De gemeente Meerssen hecht grote waarde aan de ervaringen van haar inwoners met zorg en ondersteuning. We willen de kwaliteit van onze dienstverlening waar mogelijk altijd verbeteren. Daarom houden we jaarlijks een tevredenheidsonderzoek onder inwoners die gebruikmaken van de Wmo en Jeugdzorg. Afgelopen jaar voerde Zorgfocuz dit onderzoek voor ons uit. 51% van de Wmo-cliënten en 27% van de jeugdcliënten vulden de vragenlijst in. Daarnaast zorgden verdiepende interviews voor extra inzichten. De resultaten van het cliënttevredenheidsonderzoek zijn overwegend positief. Met de aandachtspunten die naar voren kwamen, gaan we aan de slag!
Dankjewel aan iedereen die de vragenlijst invulde!
Jeugd
Ouders en jongeren zijn tevreden over de snelheid van jeugdhulp, de samenwerking tussen organisaties (76%) en het effect van de hulp (71% ervaart verbeteringen op school, werk, zelfvertrouwen en communicatie). De algemene tevredenheid scoorde een 7,6. Wel zijn er verbeterpunten. Zo zou er meer duidelijkheid moeten komen over het aanvraagproces, betere communicatie bij wachttijden, minder personeelswisselingen onder zorgverleners en meer evaluatie- en contactmomenten. Ook wordt er aandacht gevraagd voor een soepelere overgang van jeugdhulp naar volwassenenzorg .
Wmo
Wmo-cliënten waarderen het persoonlijke contact met consulenten van de gemeente, het snelle hulptraject en de kwaliteit van ondersteuning (81% positief). Veel inwoners ervaren meer zelfredzaamheid en een hogere kwaliteit van leven door de ondersteuning. Verbeterpunten zijn onder meer de bekendheid met cliëntondersteuning (39%), snellere en persoonlijkere communicatie over wachttijden en brieven en het voorkomen van een mismatch met hulpverleners.
Reactie wethouders
Wethouder Wmo Inge Smeets: "Het is fijn om te zien dat zoveel inwoners de ondersteuning van de Wmo als positief ervaren. Maar er zijn ook verbeterpunten. Die nemen we serieus! We blijven werken aan betere communicatie en meer maatwerk, zodat iedereen zich gehoord en geholpen voelt."
Wethouder Jeugd Vanessa de Rond: "Het is bemoedigend dat ouders en jongeren de jeugdhulp als waardevol en effectief ervaren. Tegelijkertijd erkennen we de noodzaak om wachttijden te verkorten en de overgang naar volwassenenhulp soepeler te laten verlopen.''
Meer weten?
In onderstaande Factsheets meer over de resultaten van het onderzoek:
Kun je de pdf-bestanden niet lezen? Neem dan contact op met ons gemeentelijke Klant Contact Centrum (KCC), tel. 14 043. E-mail: info@meerssen.nl.
Wil je naar aanleiding hiervan meer weten? Neem dan contact op met ons Sociaal Team, tel. 14 043. E-mail: sociaalteam@meerssen.nl.