Gemeente Meerssen | Update herinrichting Prinses Ireneweg Bunde

Nieuwsbericht Update herinrichting Prinses Ireneweg Bunde

Gepubliceerd op: 14 november 2024 09:30

De gemeente Meerssen heeft onlangs groot onderhoud uitgevoerd aan de Prinses Ireneweg te Bunde. Ook hebben we op deze straat maatregelen genomen om de verkeersveiligheid te vergroten. Onderdeel van de werkzaamheden was het realiseren van een viertal inritconstructies (ook wel drempels genoemd) bij de zijstraten. We hebben gemerkt dat de aanleg hiervan vragen uit de omgeving oproept. Met onderstaande toelichting hopen we deze vragen te beantwoorden.

Wat hebben we gedaan aan de Prinses Ireneweg?

De Prinses Ireneweg had groot onderhoud nodig, omdat er scheuren en gaten in het asfalt zaten. In juli hebben we het asfalt vernieuwd en meteen de belijning aangepast: de fietsstroken zijn breder gemaakt. In het voorjaar van 2025 krijgen de fietsstroken nog een rode laag om ze beter zichtbaar te maken. Onlangs hebben we ook vier inritconstructies bij de zijstraten aangelegd.

Waarom hebben we inritconstructies gemaakt?

De Prinses Ireneweg is in het door de gemeenteraad vastgestelde nieuwe Gemeentelijk Verkeer en Vervoersplan (GVVP) aangemerkt als een weg waar een snelheid van 30 km/u geldt. Dit noemen we een gebiedsontsluitingsweg (GOW30). Daarom hebben we, na het vernieuwen van het asfalt, de maximumsnelheid verlaagd van 50 km/u naar 30 km/u. Ook de zijstraten van de Prinses Ireneweg zijn 30 km/u-wegen, maar die zijn vooral bedoeld voor toegang tot woonerven en worden erftoegangswegen (ETW30) genoemd.

Wat zijn GOW30- en ETW30-wegen?

  • GOW30: Dit zijn doorgaande wegen in woonwijken en dorpen waar de snelheid 30 km/u is. Deze wegen hebben voorrang op verkeer uit de zijstraten (woonerven) en worden gemarkeerd met normale 30-km/u-borden.
  • ETW30: Dit zijn erftoegangswegen, vaak woonstraten waar de snelheid beperkt is tot 30 km/u voor de veiligheid. Op deze wegen rijdt iedereen op dezelfde rijbaan en is er geen belijning. Op gelijkwaardige kruispunten binnen het erf heeft verkeer van rechts voorrang, tenzij anders aangegeven. Hier wordt een zonebord geplaatst om de 30-km/u-regel duidelijk te maken.

Wat is het effect van de inritconstructies?

Op de Prinses Ireneweg heeft verkeer dus voorrang op verkeer uit de zijstraten. Door de inritconstructies is dit verschil in voorrang goed zichtbaar. Ze helpen ook om duidelijk te maken dat het om verschillende typen gebieden gaat: woongebieden versus doorgaande wegen. De inritconstructies hebben invloed op hoe bestuurders rijden: ze naderen kruispunten nu langzamer en passen hun snelheid aan. Dit werkt ook remmend voor verkeer op de doorgaande weg dat achter een afslaand voertuig rijdt.

Hoe gaan we nu verder?

De aanleg van de inritconstructies is afgerond. De inritconstructies voldoen aan de richtlijnen en worden ook op andere plekken in Meerssen en omgeving gebruikt, zonder dat daar meldingen over zijn. We hebben bij deze inritconstructies aan de Prinses Ireneweg wel meldingen van bewoners ontvangen over de nieuwe inrichting. Deze meldingen we bekijken we serieus. Voorts monitoren we hoe het verkeer zich aanpast aan de nieuwe situatie.

Vragen?

Heb je naar aanleiding van dit bericht nog vragen of opmerkingen over de verrichte werkzaamheden in de Prinses Ireneweg. Neem dan contact op met ons gemeentelijke Klant Contact Centrum (KCC), tel 14 043 of e-mail info@meerssen.nl.