Gemeente Meerssen | Verkeersactieve scholen in de gemeente Meerssen

Nieuwsbericht Verkeersactieve scholen in de gemeente Meerssen

Gepubliceerd op: 14 november 2024 08:40

verkeer-scholen
Hoe zorgen we ervoor dat de kinderen en jeugd in onze gemeente veilig aan het verkeer deelnemen? De Verkeersactieve scholen in de gemeente Meerssen doen dat op verschillende manieren. Passend bij de leeftijd en de situatie rondom school. 

Over verkeersactieve scholen

Verkeersactieve scholen is een gezamenlijk project van de Provincie Limburg (ROVL) en de Limburgse gemeenten. Het doel is om leerlingen in alle leerjaren bewust te maken van veilig verkeersgedrag, zowel in theorie als praktijk. En met oog voor veilige routes tussen school en thuis. Er zijn verschillende verkeersprojecten waar ze aan kunnen meedoen. Na bijna 3 succesvolle uitvoeringsjaren neemt 90% van alle scholen in het basis- en voortgezet onderwijs (inclusief speciaal onderwijs) deel aan de Verkeersactieve school.

Hoe zit dat in de gemeente Meerssen?

De basisschool Franciscus in Bunde begint al vanaf groep 1 met verkeersprojecten. "Zo krijgen groep 1 en 2 een poppenkastvoorstelling te zien, groep 3 en 4 gaan naar een toneelstuk", vertelt Rob Stevens, adjunct-directeur en verkeerscoördinator. "Op die manier past de vorm bij de leeftijd. Groep 5 en 6 gaan aan de slag met verkeerskrantjes en bij groep 7 en 8 krijgen ze een verkeersexamen." Rob is erg blij met Streetwise, de organisatie die de projecten organiseert. "Hier hebben wij niet altijd de ruimte en tijd voor." De kinderen zijn enthousiast, hoewel de groep achters nog wel eens mopperen. "Maar dat past bij de leeftijd."

Verkeersexamens

Dat herkent Mariëlle Bemelmans, verkeerscoördinator van basisschool de Lindegaerd en de WereldSter wel. "In groep 7 krijgen ze bij ons het theoretisch verkeersexamen. De leerlingen overschatten zichzelf vaak en realiseren zich na de eerste onvoldoende dat ze er echt even voor moeten gaan zitten." Bij het praktisch verkeersexamen worden groep 7 en 8 samengevoegd. "Op die manier krijgen we gemakkelijker de hulpouders bij elkaar." Ook de verkeerssituatie rondom school krijgt aandacht. "We attenderen ouders er regelmatig op dat ze bijvoorbeeld niet moeten parkeren in de Zoen&Zoef-zone bij de WereldSter. Met de leerlingen bekijken we via Google Streetview de omgeving. Dat werkt heel goed."

Na de basisschool

Het Stella Maris College is ook een Verkeersactieve school. Hier zijn Yolanda Daems en Ester Waber de verkeerscoördinatoren. "Onze school ligt in de buurt van een spoorwegovergang en bij de sporthal is een gevaarlijke t-splitsing", vertelt Ester. "Het puberbrein kent nog niet de samenhang tussen oorzaak en gevolg. Dus sommige leerlingen steken nog even snel de spoorweg over of appen tijdens het fietsen." Met verschillende projecten besteden ze hier aandacht aan. "Bij de theatervoorstelling Kruispunt gaan leerlingen in debat en zelf nadenken over verkeerssituaties." Ook is er een fietscontroleactie en was de fietslampjesautomaat een geslaagde zet.

Gedrag en educatie

"Het is natuurlijk van groot belang om de verkeersveiligheid te vergroten en het aantal verkeersslachtoffers te verminderen", stelt wethouder verkeer en vervoer Bjorn Molling. "Om deze uitdagingen aan te gaan, is het belangrijk om onze infrastructuur aan te passen, maar ook om te kijken naar gedrag en educatie. De Verkeersactieve school-aanpak past binnen onze doelen in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan. Goed om te zien dat deze scholen hier zo enthousiast mee aan de slag gaan."